ناظرین محلی سبب تخریب و بازسازی قسمت غیر معیاری اعمار شدۀ تعمیر یک مکتب شدند

11 ثور 1396
ناظرین محلی سبب تخریب و بازسازی قسمت غیر معیاری اعمار شدۀ تعمیر یک مکتب شدند

محمد حنیف هاشمی، مسئول ولایتی ننگرهار، دیدبان شفافیت افغانستان

لیسه ذکور «شګی» درقریه شګی ولسوالی ښیوه ولایت ننګرهار، نسبت تراکم نفوس شاګردان زیاد بامشکل کمبود تعمیر و صنوف درسی روبرو بود. هرچند این مکتب تعمیر داشت اما فقط 5 صنف  جوبگوی بیش از 1600دانش آموز نبود. نبود صنف درسی کافی سبب شده بود دانش آموزان در روز های بارانی و طوفان به مکتب نیایند و روز های گرم آفتابی را در زیر اندک سایه های درختان سپری کنند.

برای رفع این معضل، تعمیر جدیدی با هشت صنف برای این مکتب در نظر گرفته شد که باید ساخته شود و پول آن هم در اوایل به مبلغ 157،543 دالر امریکایی از بودجه انکشافی دولت پرداخته شد که بعد از تکمیل مصارف، این مبلغ به 196،228دالرامریکایی رسید.

ازآغاز کارهای ساخت و ساز این مکتب، ناظرین محلی به کمک دفتر ساحوی دیدبان شفافیت از جریان  ساختمانی تعمیر جدید نظارت می کردند. در دیدار نظارتی که بار نخست از ساخت تعمیر صورت گرفت، بنابر مطالعه و مشاهدۀ محل، ناظرین محلی جلو کاربرد سیخ گول بی کیفیت را گرفتند. در حدود یک ماه بعد، طی تفتیش مجدد، ناظرین محلی دریافتندکه یکی از پایه های تعمیر به صورت کج ساخته شده و معیاری نبوده و تقریباَ سه ونیم سانتی متر تفاوت دارد که این مشکل در آینده استحکام تعمیر را با خطر روبرو میکند. ناظرین محلی موضوع را کشف نموده و با انجنیرساحوی ومسؤلین شرکت ساختمانی  درمیان ګذاشتند. انجنینرساحوی ومسؤلین شرکت به مشکل پی بردند و پیشنهاد ناظرین محلی را با پیشانی باز پذیرفته و بالآخره پایۀ مذکور راتخریب نموده و پایۀ دیگری مجدداً به صورت معیاری اعمار کردند.

لیسه متوسطۀ ذکور «شگی» در سال 1355 تاسیس شده بود اما صنوف موجوده آن قسمی که قبلاً بیان شد، توان جوابگویی بیشتر از 1600 دانش آموز را نداشت، اما با اعمار تعمیر جدید مشکل کمبود صنوف درسی مرفوع گردیده و دانش آموزان در صنوف معیاری از نعمت علم و دانش بهره مند میشوند.