با برنامه نظارت از مکاتب و همکاری مردم محل، وضعیت لیسه ذکور شیرخان خیل ولایت کاپیسا کاملاً عوض شده است.

18 عقرب 1395
با برنامه نظارت از مکاتب و همکاری مردم محل، وضعیت لیسه ذکور شیرخان خیل ولایت کاپیسا کاملاً عوض شده است.

علی احمد مشعل افروز هماهنگ کننده ولایتی دیدبان شفافیت در ولایت کاپیسا

بیاد دارم زمانی که برای اولین بار من با جمعی از همکاران مان در سال 2015 از مکتب شیرخان خیل واقع کوهستان اول ولایت مکتبی را شاهد شدییم که در واقع تا دور ها اثری از دیوار نبود، بجز یک دیوار که دروازه در آن نصب شده بود، سبزه هایی که همه با برگ های زرد، انتظار قطرۀ آبی را می کشیدند. نه دیواری بود، نه فضای مناسبی و نه هم اثری از یک محیط علمی .
وقتی به آنجا که بیشتر حال و هوای یک مخروبه را داشت رفتیم، مسوولین از ما به گرمی استقبال کردند و بعد از تعارف وگفتمان درباره دیدبان شفافیت و برنامه نظارت اجتماعی از مکتب و ارائه شکایات از کمبودی ها ونارسایی ها، مارا به صنوف درسی رهنمائی نمودند. در اولین نگاه، صنوف درسی شبیه مخروبه ای بود که گویا سالها انسانی در آن زندگی نکرده باشد. کمی پیشتر شاگردانی را دیدیم که در فضای آزاد درس می خواندند و ظاهرا از وضعیت مکتب ناخشنود بودند.
با دیدن این همه و با توجه به اهمیت تحصیل، ما بلافاصله دست به کار شدیم و از همه اول تر، از ظرفیت سازی و حمایت مردم آغاز کردیم. ما در نشست های اجتماعی و گفتگو های مردمی توانستیم به مردم آگاهی دهیم و آنها را وادار کنیم تا یا همکاری ریاست معارف برای بهتر ساختن وضعیت مکتب اقدام کنند. نا گفته نماند اینکه، قبل از این نیز مردم از این بایت شکایت کرده بودند اما مسئولین به سخنان آنان گوش نداده بودند ولی با همکاری مردم محل و شواری مردمی توانستیم کمک و حمایت ریاست معارف را نیز بدست بیاوریم.

شیرخان خیل 2امروز با گذشت نزدیک به دوسال ما شاهد تغییرات چشمگیری درمکتب شیرخان خیل هستیم. دیوار های مکتب به طول 750 متر با مبلغ شصت هزار دالر از بودجه معارف و 228000 افغانی از تعاون مردم به پایه اکمال رسید. ساخت این دیوار باعث مصونیت شاگردان و کارمندان مکتب شد.

علاوه بر این، کار قهرمانانۀ دیگر را که شورا ها ومردم این محله به تنهائی به دوش کشیدند همانا حل مشکلات آب آشامیدنی و آب زراعتی بود. این پروژه مردمی مبلغ 41000 افغانی هزینه برداشت. در شمال مکتب به طول یک و نیم کیلومتر چاه آب عمیق موجود بود و مردم این چاه را با پایپ های پلاستیکی به ذخیره مکتب وصل نمودند که حالا شاگردان از آن به عنوان آب آشامیدنی استفاده میکنند و آبیاری با آن آب سبب سر سبزی فضای مکتب نیز می شود. قرار است این پروژه به دعوت شورای اداری مکتب، از جانب اراکین دولت بااشتراک کتله وسیع ازمردم در روز های نزدیک افتتاح گردد.
با وصف موارد ذکر شده، تدویر جلسات منظم شورای اداری مکتب یکبار در ماه، بهتر شدن پاکی ونظافت، بهتر شدن وضعیت امنیتی، موجودیت پلان درسی معلمین، منظم شدن صف و لین شاگردان، و اتصال مکتب به اولیای شاگردان از موارد مهم دیگری اند که در این مکتب بوجودآمده است.
قابل یاد آوری است که تمام این مشکلات بنابه توجه شورای اداری مکتب، شورای انکشافی محل، ادارۀ مکتب، اساتید و شاگردان حل گردیده و هشتاد درصد موفقیت های آن هم به فعالیت های برنامه نظارت از مکاتب دیدبان شفافیت افغانستان می رسد.