دیدبان شفافیت: دولت افغانستان باید بر نیازهای فوری مراکز صحی برای مبارزه با کوید-19 تمرکز کند

27 ثور 1399
دیدبان شفافیت: دولت افغانستان باید بر نیازهای فوری مراکز صحی برای مبارزه با کوید-19 تمرکز کند

29 ثور 1399، کابل، افغانستان— در این وضعیت افزایش شیوع ویروس کرونا، دیدبان شفافیت تحقیقی را نشر کرده­ است که نشان می­دهد مراکز صحی دولتی افغانستان (کلنیک و شفاخانه) با چالش­های عملیاتی، حفظ و مراقبت، مدیریتِ ضعیف پرسنل، و نظارت غیرموثر توسط وزارت صحت عامه روبرو است. این گزارش از دولت افغانستان می­خواهد تا نظارت را بهبود بخشیده، به مشوره دوامدار با شرکای سکتور صحت پرداخته و به نیازهای فوری عملیاتیِ، ادویه، منابع بشری و تجهیزاتیِ مراکز صحی رسیدگی نماید.

گزارش حاضر بر بنیاد سروی از 41 مرکز دولتی صحی حوزوی، ولایتی، ولسوالی و سطح محل در 13 ولایت تهیه شده است. این گزارش دربردارنده­ی ارزیابی­ای از مدیریت زیرساخت­ها، بخش طبی و منابع بشری سیستم صحی افغانستان و میزان تاثیر این بخش ها بر ظرفیت مراکز صحی در امر ارایه خدمات صحی است.

 سید اکرام افضلی رییس اجرایی دیدبان شفافیت گفت: «سکتور صحت دولتی دارای نکات قوت است از جمله باز بودن تمامی مراکز صحی اما کیفیت خدمات صحی در اثر کمبود منابع و امکانات و ضعف نظارت با مشکل رو برو است.» وی پیشنهاد کرد: «زمانی می­توان به صورت کامل به توانایی بالقوه سکتور صحی رسید که مشارکت معنادار مردم در لایه­های پایین جامعه تامین و نظارت جدی و سخت وزارت صحت عامه از کابل و ولایات با آن همراه گردد.»

اعتبارنامه­ها و مدیریت کارکنان نسبتا خوب است و طبق گزارش تنها 7% داکترها برای خدماتی که ارایه میکنند تصدیق شده نیستند. ارزیابی سالانه­ قناعت­بخش است و در  80 درصدی مراکز صحی انجام میشود و 83 درصد رفتار پرسنل صحی با بیماران را خوب گزارش شده است. این در حالی است که استاندارد بخش­های حفظ و مراقبت و عملیاتی بد گزارش شده است. به عنوان مثال: 39% مراکز صحی آب پاک ندارند، 51% سطوح شیب­دار برای صندلی­های چرخی (ویل چِیر) بیماران ندارند، تنها 22% دارای لوازم هشدار آتش و 2% دارای دروازه­ی خروجی اضطراری اند. بخش رساندن تجهیزات طبی با 59% مشکل گزارش شده است و همین درصدی در مورد مشکلات سیستم گرمایشی مراکز صحی در زمستان نیز گزارش شده است. نیمی از توالت­ها ناپاک و غیربهداشتی گزارش شده. آمبولانس در اکثر تسهیلات صحی وجود دارد، اما تا هنوز تعدادی از مراکز صحی یا آمولانس ندارند و یا تعداد آمبولانس­ها ناکافی و پاسخگوی تقاضا نمی­باشد. از میان شفاخانه­های ولایتی تحت پوشش این گزارش، 25% آنها ، 11% شفاخانه های سطح ولسوالی و 13% تسهیلات صحی ابتدایی با مشکل نبود آمبولانس مواجه اند.

دکتر نیپا بانِرجی، نویسنده­ این تحقیق، بیان داشت اینکه بعضی از یافته­های این مطالعه وضعیت مراکز صحی را در جایگاه قناعت­بخشی قرار می­دهد. برای مثال، سیستم نلدوانی در اکثر قاطع مراکز صحی بررسی شده وجود دارد. اما در تعداد بسیار اندک از مراکز صحی سیستم نلدوانی فعال وجود ندارد و این موضوع میتواند ارایه خدمات صحی را به مشکل جدی رو برو کند. نویسنده میگوید: تجهیزات و ادویه طبی و وسایل ضروری ترانسپورتی مانند آمبولانس از جمله نیازهای بنیادی خدمات با کیفیت صحی تلقی می­شود و نقاط ضعف در این مسائل حتا اگر در تعداد کمی از مراکز صحی وجود داشته باشد، باید به عنوان اولین قدم­های کاری که نیازمند اصلاح است در نظر گرفته شود.

 مهمترین پیشنهاد این گزارش آن است که وزارت صحت عامه باید مشوره­های دوامداری را با شرکای سکتور صحت انجام دهد. این وزارت باید نظارت خویش را از بخش­های عملیاتی تسهیلات صحی با ایجاد تیمی به همراه پلان مفصل حفظ مراقبت بهبود بخشیده و از اجرای این پلان توسط تیم مدیریت موجود در مراکز صحی اطمینان حاصل کند. پیشنهاد دیگر این تحقیق، معرفی یک «چارچوب سنجش اجراآت» با شاخص­های مشخصی برای نظارت است. این چارچوب باید توسط تیم نظارتی وزارت در بازدیدهای برنامه­ریزی شده برای نظارت از پیشرفت این پروسه به کار گرفته شود. کابینه و وزارت مالیه افغانستان باید وجوه مالی اضافی­ای برای سفر، حفظ همکاری­های تخنیکی مورد نیاز، مشاوره و آموزش پرسنل را برای اجرای بهتر این پیشنهادات در اختیار وزارت صحت عامه قرار دهد.

 یادداشتی برای سردبیران:

  • چهل و یک مرکز صحی شامل این تحقیق عبارت اند از: 6 مرکز در بلخ، 2 در بامیان، 1 در غزنی، 5 در هرات، 7 در کابل، 4 در قندهار، 1 در کاپیسا، 3 در خوست، 2 در کندز، 3 در ننگرهار، 3 در پکتیا، 3 در پروان و یکی هم در میدان وردک.
  • داده­های این تحقیق در بازه­ی زمانی دسمبر 2018 تا جنوری 2020 به وسیله تیمی از انجینران و محققین اجتماعی جمع آوری گردیده است.
  • برای نسخه کامل گزارش لطفا اینجا کلیک کنید
  • برای ویدیو لطفا اینجا کلیک کنید

 برای معلومات بیشتر و  پرسش و پاسخ رسانه­ای لطفا با شخص زیر به تماس شوید

عرفان ارزاز ،  0797790700، e.erzaz@integritywatch.org