لیسه ذکور سعدالله در ولایت پروان، بعد از سی سال دارای احاطه شد

20 سرطان 1396
لیسه ذکور سعدالله در ولایت پروان، بعد از سی سال دارای احاطه شد

عبدالحنان رهنورد، دستیار برنامه در ولایت پروان

لیسه ذکور سعدالله در 7 کیلومتری شهر چاریکار، مرکز ولایت پروان موقیعت دارد. این مکتب باگذشت بیش از سی سال از تأسیس تا حال فاقد احاطه بود. لیسه ذکور سعدالله در سال1986 نخست بشکل ابتدایی آن تاسیس شد و پس از فراز و فرودهای زیاد درسال 1385 ه.ش به لیسه ارتقا نمود. این مکتب دارای یک تعمیر 8 اتاق درسی بوده کهبه تعداد 780 دانش آموز در آن مشغول فراگیریدانش هستند.

نبود احاطه سبب مشکلاتی از قبیل خطرات امنیتی، مزاحمت در جریان ساعت های درسی دانش آموزان، و خراب شدن سبزه ها توسط مواشی شده بود. هرچند این مکتب با کمبود صنوف درسی و چندین مشکل دیگر هم روبرو است اما نبود احاطه از مواردی مهمی بود که باید نخست از همه به آن پرداخت می شد. در خزان سال ۱۳۹۳ ه.ش پس از شروع برنامه نظارت اجتماعی از مکتب در ولایت پروان، ناظران محلی مشکل بزرگ این مکتب را نداشتن احاطه شناسایی نمود. از اینکه هزینه احاطه مکتب از توان مردم محل وشورای اداری مکتب بالا بود اداره مکتب و مردم محل چندین بار مشکل نداشتن احاطه را به ریاست معارف گزارش دادند اما ریاست معارف نسبت نداشتن بودیجه نتوانست در حل این مشکل کمکی کند.

در این میان اما، ناظر محلی، ملک محمد کریم برای احاطه کردن این مکتب تلاش های فراوانی بخرچ داد. او که علاوه بر یک ناظر محلی ملک قریه خود هم است از جامعه جهانی در خواست کمک کرد.نماینده جامعۀ جهانی با ناظر محل نزد مدیر مکتب رفته و با بررسی تمام مشکلات وعده سپرد که درقسمت احاطه مکتب کمک می کند. پس از آن با گذشت یک هفته این نهاد ها با مدیر مکتب تماس گرفته و شرکت قراردادی را معرفی کردند که صحن مکتب را با پنجره فلزی احاطه کند.انجنیر شرکت متذکره اطراف مکتب را اندازه نمودهو تیم متخصصین خویش را به مکتب فرستاد و درظرف یک هفته اطراف مکتب را به طول 290 متر وارتفاع 3 متر جالی و فلز پنجره گرفته و احاطه نمود.هزینه این کار بیش از 7400 دالر شده و از سوی نهاد مساعدت کننده پرداخت شد.با ساخت این احاطه دانش آموزان و مدیر مکتب ابراز خرسندی کرده و به قول آنها حالا می تواننددر «فضای بدور از دغدغه » و مزاحمت ها درس بخوانند.