برنامه نظارت اجتماعی از مکاتب، مشکلات مکاتب را شناسایی می کند: کناره های مکتب عاشورخیل ولایت کاپیسا از سوی مردم غصب شده است

11 ثور 1396
برنامه نظارت اجتماعی از مکاتب، مشکلات مکاتب را شناسایی می کند: کناره های مکتب عاشورخیل ولایت کاپیسا از سوی مردم غصب شده است

برنامه نظارت اجتماعی از مکاتب – کاپیسا

مکتب متوسطه ذکور عاشورخیل واقع در مرکز ولایت کاپیسا از جمله ده ها مکتبی می باشد که در حال غصب شدن از سوی مردم است. محوطه این مکتب در واقع دو جریب بوده و مسئولین مکتب به اندازۀ دو جریب زمین دامنه دیگر را برای اضافه نمودن به محوطه مکتب هموار کرده اند. اما به گفته آنان حدود 60 متر طول و 10 متر عرض مکتب از سوی مردم غصب شده است.

مکتب عاشورخیل در دامنه قرار دارد و دامنه در واقع ملکیت دولت بشمار می رود اما مردم با پیشروی در حال غصب این محوطه اند. مسئولان مکتب هنگامیکه که به این موضوع پی بردند از دوسال بدینسو چندین بار به ریاست معارف ولایت شکایت کردند، اما به شکایت آنها رسیدگی صورت نگرفت و ریاست معارف هم هیچ نظارتی از این محل انجام نداد. به گفته آنان این مکتب در چند صد متری دفتر والی این ولایت قرار دارد اما چندیدن بار کوشش های دادخواهی برای آن ناکام بوده است و اعمار ساختمان در زمین متعلق به مکتب در حال پیشروی است.

علاوه بر غصب کناره های مکتب، نبود دیوار احاطه، کمبود صنوف و کتابهای درسی، و نبود آب آشامیدنی نیز از سایر مشکلات عمدۀ این مکتب است. تعمیر مکتب رنگ ناشده بوده، دستشویی های آن در فضای باز است و علاوتاُ میز ها و چوکی های آن نیز در وضعیت خیلی بدی قرار دارد.

در کنار مکتب عاشورخیل، مکتب نسوان «مبین شهید» در مرکز ولایت کاپیسا و  لیسه نسوان «علی خیل» دور تر از مرکز این ولایت نیز با مشکلات مشابه روبرو است و به نظر کارمندان دیدبان شفافیت، وزارت معارف باید به این موضوع جدی توجه کند.

لیسه متوسطه عاشورخیل در سال 1330 ه.ش (1951 میلادی) تاسیس شده و در حال حاضر دارای 8 صنف و 600 دانش آموز می باشد.