نظارت مشترک مردم محل و ناظرین محلی مانع بی پروایی شرکت ساختمانی درساخت یک مکتب در ولایت پروان شد.

19 دلو 1395
نظارت مشترک مردم محل و ناظرین محلی مانع بی پروایی شرکت ساختمانی درساخت یک مکتب در ولایت پروان شد.

ولی الله رحمانی، کارمند اجتماعی برنامه نظارت از مکاتب – پروان

مکاتب عبدالله امیری و حضرت بی بی حفصه (رض) از سال 1388 ه.ش که از هم جدا شده اند تا حال در یک تعمیر قرار دارند. و این درحالی است که یکی از این مکاتب ذکور و دیگر آن اناث می باشد. استفاده مشترک از یک تعمیر و محوطه مشترک سبب بروز مشکلات زیادی از جمله نبود هماهنگی میان مدیران، اجازه ندادن شاگردان ذکور به دستشویی ها،گفتگوی های ضد ونقیص و غیره شده بود.

کارمندان محلی برنامه نظارت از مکاتب به این مشکل (استفاده مشترک از یک تعمیر) پی برده و موضوع را با مردم محل در میان گذاشتند. بعد از بررسی موضوع تصمیم بر این شد که برای لیسه بی بی حفصه یک تعمیر جدا گانه اعمار شود. جهت اعمار تعمیر چندین جلسه با مردم محل ومدیریت مکتب برگزار شد، و به اساس پیشنهاد مردم محل و مدیر مکتب ریاست مواد مخدر ولایت پروان بیش از 20 میلیون افغانی برای ساخت این مکتب کمک نمود. کار ساخت تعمیر در دومنزل که شامل ۱۶ اتاق درسی ۳ اتاق اداری میشود، نیز آغاز گردید.

مهمترین موضوع در ساخت این مکتب نظارت فعال مردم بود. مردم محل در این راستا نقش فعال داشتند وهر روز یکی از متنفذین همان منطقه از کارهای ساخت و ساز تعمیر نظارت میکرد. همین نظارت و تفتیش مردم سبب شد که جلو بی پروایی شرکت ساختمانی گرفته شود.

در جریان تفتیش و نظارت از ساخت تعمیر مکتب، ناظرین محلی متوجه استفاده کانکریت در هوای سر شدند. حالانکه نظر به معیارهای ساختمانی در هوای تحت منفی پنج درجه کانکریت کاری در واقع بیهوده بوده و نباید صورت بگیرد. ناظرین محلی پس از شناسایی این مشکل موضوع را با انجنیران ریاست معارف ولایت که نظارت درست نداشتند و نیز جلسه سکتوری در میان گذاشتند، و تصمیم بر این شد تا از جریان کار تعمیر دیدن کنند.

بعد از اینکه  ناظرین محلی با سایر افراد داخل مکتب شدند کار کانکریت زینه ها جریان داشت. شرکت ساختمانی در حالی که مدعی بود که جاهای متناقص را دوباره کندن کاری کرده و بازسازی می کند. اما ناظرین محل و مردم این موضوع را نپذیرفتند با وصف اینکه شرکت ساختمانی (سه لک افغانی) ضرر می نمود. پافشاری مردم محل ناظرین محلی و کارمندان ریاست معارف سبب شد که کار کانکریت و سمنت کاری متوقف شود، کندن کاری کانکریت های هردو منزل از سر گرفته شود و بقیه کارهای ساختمانی مکتب در هوای مناسب و معین آن صورت گیرد.

لیسه عبدالله امیری در سال 1360ه.ش تاسیس شده و به تعداد 2100 دانش آموز پسر دارد و مکتب بی بی حفصه که  تا حال در یک تعمیر با مکتب عبدالله امیری قرار دارد دارای 1874 دانش آموز دختر است.