یک مکتب در سه محل

4 دلو 1395
یک مکتب در سه محل

    برنامه نظارت از مکاتب ولایت کاپیسا

معضل مکاتب خیالی، بدون تعمیر، مخروبه و مکاتب مقعر در خانه های کرایی از دیر ها به اینسو همواره از آدرس رسانه ها به همگان گوش زد می شود. با گذشت چندین سال و سرازیر شدن کمک های مالی بسیار به سکتور معارف هنوز هم مکاتبی هستند که بیشتر شبیه مخروبه اند تا محل کسب علم و دانش.

لیسه متوسطه ذکور امام حسن واقع شهر محمود راقی، ولایت کاپیسا با سابقه بیش از پنجاه سال یکی از دها مکتب می باشد  که با چنین مشکلاتی همراه است. این مکتب با وصف اینکه در حال حاضر 300 دانش آموزش در آن مشغول درس اند و از سوی دیگر در مرکز ولایت کاپیسا قرار دارد، از وضعیت آنچنانکه باید برخور دار باشد، نیست.

لیسه مذکور باوجود قدامت تاریخی در حویلی های کرایی جاگزین بوده و مهمتر از همه اینکه دانش آموزان تحت نام یک مکتب در سه محل جداگانه درس می خوانند. اداره مکتب، با سه صنف درسی در یک حویلی، چهار صنف درحویلی مخروبۀ دیگر و دو صنف در یک مسجد در همان محل قرار دارند.

دانش آموزان با امکانات کم بر روی فرش، زیر سایه بان، در اطاقهای مخروبه و مسجد محل به درس ادامه می دهند. وضعیت این مکتب رقعت بار است و مسؤلین از زمان سلطنت ظاهرشاه الی اکنون به آن توجهی ننموده اند اما به گفته مردم، یکی از افراد محل به تشویق و حمایت اهالی به مساحت دونیم جریب زمین را سالها قبل غرض اعمار این مکتب اهدا کرده اما با مراجعه و پیشنهادات مکرر مردم به ریاست معارف و موسسات، اقدامی جهت اعمار آن صورت نگرفته است.

برنامه نظارت از مکاتب دیدبان شفافیت که از سال 2015 در ولایت کاپیسا آغاز گردیده است، متوجه این موضوع شده و چندین بار مشکلات مکتب مذکور را با مقامات شریک کرده اند. هرچند گفته می شود در این اواخر تعدادی از انجنیران به ارتباط اعمار تعمیر مکتب آمده و کارهای مقدماتی سروی را انجام داده اند اما متاسفانه تا اکنون اقدام عملی به اعمار ساختمان آن صورت نگرفته است.

از سوی دیگر اما مردم محل از این اقدام نیک ابراز رضایت نموده ولی چندان امیدوار به اعمار شدن تعمیر این مکتب نیستند. آنان میگویند که چندین بار مؤسسات مختلف از این ساحه عکس برداری نموده و وعده های میان تهی در رابطه با ساخت آن داده اند اما تا اکنون هیچ نوع فعالیت عملی برای ساخت این مکتب آغاز نشده است.

تقاضای مردم از وزارت معارف این است که هرچه زودتر کار اعمار تعمیر و دیوار های احاطۀ این مکتب را جهت اطمینان خاطر اهالی و همچنان به وجود آمدن محل مناسب برای دانش آموزان این مکتب آغاز نمایند.