بسیج مردمی در پی از بین بردن مشکلات داخلی مکاتب: مشکلات مکتب باباحاجی ولایت هرات حل گردید.

20 جدی 1395
بسیج مردمی در پی از بین بردن مشکلات داخلی مکاتب: مشکلات مکتب باباحاجی ولایت هرات حل گردید.

سید نوید راعی ناظر محلی برنامه نظارت از مکاتب – ولایت هرات

مکتب ذکور و اناث باباحاجی با فضای بزرگ اما با امکانات نه چندان برای حدود 3000 شاگرد اناث و ذکور عرضه خدمات می کرد. این مکتب با داشتن 15 صنف علاوه به کمبود صنوف درسی با سایر مشکلات در صحن مکتب نیز روبرو بود. این مشکلات در اثر نظارت مشترک کارمند اجتماعی و ناظر محلی شناسایی شدند.

ناظر محلی دیدبان شفافیت با جمعی از کارمندان اجتماعی و مدیر مکتب از ریاست معارف، شورای مردمی و مردم محل برای ایجاد فضای مناسب، ساخت صنوف و آب نوشیدنی و زمین ورزشی برای شاگردان از مردم طلب کمک و همکاری کردند و در قسمت ترتیب دادن جلسه و بسیج ساختن مردم حاجی صاحب خدا بخش ناظر محلی دیدبان شفافیت و مدیر مکتب تلاش بسیار نمودند تا مردم برای ساختن مکتب سهم بگیرند.در جلسۀ بسیج مردمی برای حل مشکلات مکتب باباحاجی پیشنهادهای بسیاری از سوی همه ارایه میشد و از سوی دیگر، میزان علاقۀ مردم جهت بازسازی این مکتب بیشتر می شد. بالآخره، این همه تلاش ها و کوشش ها سبب تغییرات قابل ملاحظه در مکتب شد.

صحن مکتب به اندازه 600 متر مربع و ایجاد نماد های کانکریتی چون طرح یک کتاب و نقاشی های که مصور ورزش اند، در داخل مکتب توسط شورای منطقه و افراد مستمند در منطقه ساخته شد و میدان ورزشی نیز به مبلغ 96000 افغانی به کمک اهالی منطقه و شواری مکتب ساخته شد.فعالیت های دیگر چون رنگمالی دیوارهای مکتب، ایجاد 20 باغچه گل، وصل دوبارۀ برق مکتب، خرید دستگاه امپلی فایر به ارزش 35000 افغانی از مواردی است که برای بهبود وضعیت این مکتب، توسط مردم صورت گرفتند.

اینگونه مشارکت و سهم گیری مردم برای بازسازی مکتب باعث شد که یک بنیاد به نام آدینه نیز برای کمک به این مکتب اقدام کند. این بنیاد کار ساخت شش صنف درسی را برای مرفوع ساختن نیاز شاگردان به عهده گرفت که همین اکنون کار روی ساخت این صنوف درسی جریان دارد.

وضعیت فعلی مکتب در مقایسه با گذشته برای دانش آموزان و اساتید آن خیلی قناعت بخش است. دانش آموزان با دلگرمی زیاد مشغول درس اند. این مشارکت مردمی برای حل معضلات مکتب از سوی دیگر مردم را مسئول قرار داده و از سوی دیگر آنها را از حق نظارت شان آگاه ساخته و به انجام کارهای اجتماعی تشویق می کند. از لحاظ کیفی نیز برنامه نظارت از مکاتب دراین مکتب تغییراتی آورده است و اکنون اولیای شاگردان به طور ماهوار به مکتب آمده و از صحت و سقم اولاد شان جویا میشوند و چون مردم در بازسازی مکتب سهیم بودند حالا نظارت غیر مستقیمی از اوضاع مکتب نیز آنجا حاکم است.