نقش مردم در سرنوشت محلات: ایجاد صندوق اعانه برای حل مشکلات مکتب حضرت خالد ولایت کاپیسا

23 عقرب 1395
نقش مردم در سرنوشت محلات: ایجاد صندوق اعانه برای حل مشکلات مکتب حضرت خالد ولایت  کاپیسا

برنامه نظارت از مکاتب، ولایت کاپیسا

هنگامیکه برنامه نظارت اجتماعی از مکتب درولایت کاپیسا آغاز گردید، یکی از مکاتب که تحت پوشش برنامه قرار گرفت لیسه متوسطه حضرت خالد با داشتن حدود 800 دانش آموز بود. این مکتب از لحاظ ظاهری و اداری با مشکلات زیادی چون نداشتن دیوار احاطه، واترپمپ، ذخیره آب، نداشتن صندوق اعانه، نظافت درست در اکناف مکتب، دایر نشدن شورای اداری مکتب به طور متدوام وغیره بود و از سوی دیگر این مکتب و ریاست معارف برای حل مشکلات موجوده بودیجه مخصوصی نداشتند.

در یکی از جلسات شورا اداری مکتب کارمند اجتماعی دیدبان شفافیت افغانستان برای اعضای شورا به عنوان راه حل مشکلات مالی مکتب پیشنهاد ایجاد صندوق اعانه را نمود که خوشبختانه از سوی شورای اداری مکتب پذیرفته شد و در مکتب حضرت خالد صندوق اعانه ایجاد وافتتاح گردید؛ بعداز مدت یکماه، در ماه جولای 2016 شورای اداری در مدیریت مکتب متوسطه حضرت خالد دایرگردید. اعضای شورا صندوق اعانه مکتب را در حضور داشت اعضای شورا اداری مکتب، عضو نظات معارف شهری، ناظر محلی، معلمین، متعلمین و کارمند اجتماعی دیدبان شفافیت افغانستان باز نمودند و تمام پول جمع آوری شده صندوق اعانه را حساب نموده که مجموع آن در مدت یکماه مبلغ 4500 افغانی شده بود. و سپس در ماه اگست که بار دوم صندوق اعانه باز گردید، مبلغ 3600 افغانی جمع آوری شده بود.

در این میان اعضای شورا نظر دادند تا پول جمع آوری شده را برای خرید واتر پمپ و ذخیره آب آشامیدنی به مصرف برسانند. زیرا در نبود منبع آب دانش آموزان برای نوشیدن آب به نقاط دورتر رفته و همچنان اشجار مثمر و غیر مثمر و سرسبزی صحن مکتب هم در حالت از بین رفتن بود. با بیان این مطلب تعداد کثیری از اعضا موافقت کردند و تصمیم بر آن شد تا از پول متذکره برای رفع مشکل ذخیره آب و خریداری واترپمپ استفاده کنند که با خرید آن به دو مشکل عمده جواب داده شد و آب آشامیدنی برای دانش آموزان محیا گردیده و آبیاری صحن مکتب نیز پس از آن دوباره ادامه یافت.