ناظرین محلی در کاپیسا مشکلات مکتب را حل می کنند!

24 اسد 1395
ناظرین محلی در کاپیسا مشکلات مکتب را حل می کنند!

مکتب مولوی فیض محمد شهید در ولایت کاپیسا با مشکلات فراوانی روبرو بود که تحصیل شاگردان را با مشکلات زیادی مواجه ساخته بود. در این مکتب، نه تنها کتب درسی کافی و معلمین مسکلی وجود نداشت بلکه مشکلاتی نظیر نبود چوکی و کلکین و دروازه های سالون و کمبودهای دیگر باعث شده بود که شاگردان از آموزش خوب و با کیفیت محروم شوند.

ناظر محلی مکتب و ناظر محلی نظارت اجتماعی از روند محاکم دیدبان شفافیت افغانستان که عضویت شورای اداری این مکتب را دارند قادر به شناسائی مشکلات گردیده و تصمیم گرفتند برای رفع مشکلات از اشخاص خیر و توانمند و مردم محل طی یک برنامه کمک های مالی جمع آوری نمایند.

 شورای اداری مکتب، طی یک برنامۀ که به هدف جلب کمک و همکاری با مکتب سازمان داده شده بود از متنفذین محل، تعدادی ازمسؤلین ادارات دولتی، روحانیون، روشنفکران محلی، جامعه مدنی و مردم محل که تعداد آن به 150 تن میرسید دعوت به عمل آوردند.

 این برنامه در سالون مکتب دائر گردیده و در آن، نمایندگان هر یک از اقشار در ارتباط مشکلات صحبت نموده و راه های مختلف جهت حل مشکلات بررسی گردید. یکی از اشتراک کنندگان پیشنهاد کرد که هر یک از فامیل های محترمی که اطفال شان درمکتب میآیند ماهانه مبلع 50 افغانی جهت کمک به مکتب تادیه نمایند. دیگر سخنرانان نیز از مردم تقاضای کمک نمودند و مردم محل نیز که از اهداف و مزایای این برنامه آگاهی یافتند، از آن استقبال نمودند. در ختم جلسه، تعدادی از اشتراک کنندگان در این برنامه به شکل داوطلبانه مبالغ کمکی خویش را به نماینده شورا تسلیم داده و پول جمع آوری شده در ژورنال ترتیب شده ثبت گردید.

به تعقیب آن، شورا جلسه اضطراری خویش را دائر نموده و بعد از محاسبه مبلغ جمع آوری شده، هیئت سه نفری که اعضای شورای اداری مکتب بودند را جهت رفع مشکلات معینه تعین نموده و به آنان هدایت دادند که بعد از انجام خریداری اجناس مورد ضرورت، صورت حساب آنرا اخذ نمایند. همچنین، شورا تصمیم گرفت برای اینکه پروسه از شفافیت لازم برخوردار باشد سه نفر هنگام خرید اجناس حضور داشته باشند.

عده ای از معلمین و شاگردان نیز داوطلب شدند که در سرسبز ساختن مکتب از طریق غرس نهال، کاشتن گل و رنگمالی مکتب اشتراک کنند. این تلاش ها از جانب جامعه مدنی و ریاست اطلاعات فرهنگ تقدیر شد و به داوطلبان لوح تقدیر اهدا گردید.

مکتب مولوی فیض محمد شهید یکی از مکاتب ولسوالی حصه دوم کوهستان میباشد و شورای اداری آن از کاراترین و فعال ترین شوراهای اداری مکاتب بوده که همیشه در حل مشکلات مکتب شان دستاوردهای قابل توجهی داشته اند. این شورا برای حل مشکلات مکتب تلاشهای مختلفی را انجام داده که میتوان از رنگ آمیزی مکتب تا تشویق شاگردان، معلمین و مردم به انکشاف ساحه سبز مکتب با غرس نهال و کاشت انواع مختلف گلها و انتقال مشکلات مکتب به ریاست معارف ولایت کاپیسا نام برد.